fredag 14 mars 2014

Klargörande kring edger och nya affärer

Tänkte att det är på sin plats att förklara detta med edge, fördel i marknaden, så jag slipper förklara det för varje affär.

Jag skriver upp en edge jag backstestat fram som tex 0,9/80%.

I dessa siffror är courtage inräknat men det kan såklart skilja från person till person vad man har för avtal.

Detta innebär då att snittavkastningen de senaste 17 åren (som jag har data för) för en sådan här signal i denna aktie har varit 0,9% per affär. Detta innefattar då snittet för alla affärer så väl vinst som förlustaffärer.

80% är den andel vinstaffärer eller hitrate vi har för denna signal i just denna aktie. Detta medför att 8/10 av denna signal i denna aktie går vi med vinst.

De allra flesta signalerna bygger på att vi går ur första dagen med vinst eller efter 5 dagar oavsett.

Jag handlar sedan med Minifutures i dessa aktier för att få en hävstång och inte binda upp lika mycket kapital. Detta medför att man kan bli utstoppad eller behöver byta minifuture ibland. Detta medför även att en del signaler kan bli falska då man måste göra avslut 17:25 och inte i callen. Denna skillnad är dock försumbar enligt beräkningar men såklart bättre att ta tydliga signaler.

Dagens affärer:

Det var femte dagen för Getinge idag vilket gjorde att vi fick sälja den med förlust. Ganska kännbar sådan på 5,5%. Vi har dock flera signaler än i Getinge vilket gjorde att jag enbart bytta minifuture och gick in i en annan för att minska risken för att bli utstoppad. Momentumet divargerar positivt i 60min grafen men börjar tveka nu. Får hoppas på vändning då RSI4 är under 10 vilket inte sker ofta.

Min signal ger edgen 0,7/82%

Electrolux
Här fick vi en falsk signal i tisdags som plockades. Det visade sig att den skulle ner mer den 12 och gav då signal. Idag kom säljsignalen då vi hade gått +1% om vi hade köpt den 12. Därför sålde jag av mitt innehav idag.

Abb
Bättre edge hittades istället i ABB som togs in i portföljen. Aktien befinner sig i Ferarzone och är nedtryckt i RSI. Aktien noteras även vid MA200 som agerar stöd.
Edgen här är 0,7/84% med de senaste 10 affärerna positiva även om det inte säger så mycket mer än att signalen fungerar bra i rådande markandsfas.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar